Harp Art Lab

on oktober 23 | in Nyheter, Slider on start page | by | with No Comments

Harp Art Lab håller till i en gammal kvarn i den lilla byn Harplinge i Halmstads kommun. Vi ville naturligtvis veta varför man väljer att starta upp ett ljudkonstprojekt i en kvarn i en by med under 1500 invånare. Vi tog ett snack med Mikael Ericsson, Julijana Nemeti och Kajsa Magnarsson som driver Harp Art Lab. 

Berätta lite om Harp Art Lab.    
Harp Art Lab är ett laboratorium för ljud- och klimatkonst med verksamhet i Harplinge väderkvarn strax norr om Halmstad. Projektet startades 2010 av konstnärerna Mikael Ericsson och Julijana Nemeti med målet att utveckla en experimentell plattform för företrädesvis unga ljudkonstnärer.

Hur kommer det sig att ni startade Harp Art Lab och varför just på den specifika platsen?
Vi letade efter en rå industrilokal till ett skulpturprojekt som vi planerade, men fann istället en fullt fungerande väderkvarn mitt i den lilla byn Harplinge. Vi köpte kvarnen för att kunna arbeta långsiktigt med byggnadens arkitektur och funktion genom både föränderliga och permanenta ljudkonstverk. Det första större projektet blev Kvarnofonen som Mikael Ericsson installerade 2012. Ljudkonstverket är en självspelande kyrkorgel som drivs av vindkraft och är en pågående process som genomförs tillsammans med konstnärer och besökare i form av workshops och performance. Genom Kvarnofonen har Harp Art Lab utvecklat en arbetsmetod som baserar sig på en socialt engagerad och diskursiv ljudkonstpraktik med inriktning på hållbarhet och klimatförändringar. Detta var också temat för BZZZ International Sound Art Festival som arrangerades sommaren 2014 med ljudkonstnären Kajsa Magnarsson som curator. Konstnärer och biodlare från 12 länder genomförde workshops, performance och installationer som fokuserade på binas situation och det globala problemet med Colony Collapse Disorder. BZZZ blev både en konstnärlig och publik succé och det kommer bli en fortsättning nästa sommar men då på ett annat tema.

Vad är det som gör att det faktiskt funkar utifrån både plats (Harpline är ju en relativt liten by) och konstnärligt innehåll?
När väderkvarnen byggdes 1895 existerade inte Harplinge utan hela samhället har byggts upp och utvecklats kring kvarnen. Vi har med andra ord ett historiskt arv att förvalta och brukar säga att vi låter konstnärer fylla byggnaden med ett nytt konstnärligt innehåll. Men istället för att mala mjöl, mals det nu ljud i Harp Art Lab.

Vad har ni på gång för arrangemang framöver?
Förutom en fortsättning på BZZZ nästa sommar så planerar vi ett projekt där konstnärer skapar automatiserade ljudsystem med hjälp av förnyelsebar energi. I höst och vinter gör vi installationer på GöteborgsOperan, Jönköpings Museum och Supermarket i Stockholm bland annat. Vi planerar också en BZZZ-festival i Brasilien i samarbete med konstnärer och biodlare från indianreservaten. Planer finns också på att bygga en Kvarnofon mitt inne i djungeln.

Vilken annan arrangör eller konstnär verksam inom den här sortens uttryck i Västsverige borde RNM intervjua?
Vi tycker att Torpåkra Ljudstation är ett spännande initiativ och att även Christian Pallin har gjort otroligt mycket för Göteborgs experimentella musikscen.

Harp Art Lab
Mikael Ericsson, Julijana Nemeti, Kajsa Magnarsson

Läs mer på www.harpartlab.se

Pin It

Related Posts

Comments are closed.

« »

Scroll to top