40f

on september 13 | in Nyheter, Slider on start page | by | with No Comments

Flöjtkvartetten 40f från Göteborg är under hösten aktuella med spelningar i bl.a. Berlin, Trondheim och på 10-årsfirande arrangörsföreningen Geigers festival i Göteborg i början av oktober. Vi passade på att byta några ord med dem om detta och en hel del annat.

För de som inte känner till er sedan tidigare – vilka är 40f?
40f bildades 2008 under ett samtal om Kaija Saariahos verk Laconisme de l’aile, som hade inspirerat oss alla – fyra flöjtister. Vi ville hitta en form av kvartettspel som byggde på nyskriven musik och improvisation. Vår samlade musikaliska bakgrund är bred, och när vi inte spelar kvartett kan man hitta oss t.ex. i landets symfoniorkestrar, som lärare på Musikhögskolan Ingesund och på Hvitfeldtska musikgymnasiet, i kammarensembler eller på den nutida experimentella scenen. 40f består avAnn Elkjär, Jill Widén, Anna Svensdotter och Aurore Dyé/Cecilia Ekmark. Egentligen står 40f för…40 fingrar!

Utöver de vanliga konserterna så ger ni även workshops för både barn och vuxna. Hur kommer det sig?
Vi tycker att det ingår i musikerjobbet att inspirera andra och att föra flöjt-traditionen vidare. Det är ansvar, men också en förmån. Det blir många fina möten och de fantastiska musikaliska ögonblicken uppstår inte alltid på en scen: ibland uppstår det magiska i en improvisation tillsammans med kulturskoleelever. Om man då har samma elever i publiken på konserten senare på kvällen, får både de och vi en helt annan konsertupplevelse.

En annan orsak är att många instrumentalister inte kommer i kontakt med ny musik förrän långt in i musikhögskoleutbildningen, om ens då. Det skapar en onödig distans till den nya musiken. Vi vill gärna överbrygga den distansen och skapa ett intresse för den musik som skapas av nu levande tonsättare.

I oktober medverkar ni under festival Geiger X i Göteborg med ett program där ni spelar musik av Steve Reich. Varför föll valet på just Reich?
Vi tog upp Reichs verk Different Trains för ett par år sedan, och det är det vi spelar på Geigerfestivalen. Vi fastnade för just det verket för att det är så fantastiskt bra gjort och samtidigt väldigt angeläget. Verket är gjort i flera musikaliska lager med en allvarlig historia i botten som handlar om andra världskriget men ändå är högaktuell idag. Samtidigt har det den där nästan hypnotiska rytmen som är så typisk för Reich och väldigt medryckande. Helt enkelt musik när den är som bäst! Sen passar verket väldigt bra för flöjtkvartett. Det är skrivet för stråkkvartett, men gick väldigt smidigt att anpassa till flöjt.

Vad hoppas ni att publiken tar med sig från en konsert med 40f
Vi har ju vår tag-line: ”40f – a delicate soundscape of excellence and innovation”.Vi hoppas att publiken ska få en upplevelse av musiken som tidlös och lika viktigt och angelägen när den än är skriven. Och vi vill ju gärna dela med oss av vår fascination för flöjten som instrument och den stora klangvärld som ryms i en flöjt.

Vad har ni annars på gång under hösten?
Vi har tre nya verk på gång som uruppförs under hösten, de första två premiärerna var 2 september på konsthallen i Växjö: in quarto av Madeleine Isaksson och Flykt av Anders Jormin. Två väldigt fina verk som kommer att finnas med på konsertrepertoaren framöver! Sen håller Ellen Lindquist, amerikanska bosatt i Norge, på att slutföra sin kvartett Mot blått. Den uruppför vi i Trondheim i november, i samband med en turné där. Men innan dess spelar vi på festivalen SpecsOn! i Berlin i oktober, och i september spelar vi vår barnföreställning Tillsammans på Örebro Konserthus.

Läs mer om 40f på: www.40f.se

Pin It

Related Posts

Comments are closed.

« »

Scroll to top