Den 1-3 oktober i år genomförs den första svenska upplagan av Women In Jazz Festival – Sveriges viktigaste festival – i Göteborg. Festivalen presenterar ett brett urval där nyskriven musik, improvisation och självklara standards möts. Women In Jazz Festival är en mötesplats för jazzens alla mångfacetterade uttryck och handlar om att förändra och utmana normerna inom jazzen, och om att äga både musiken och scenen. Festivalen bjuder även på det omfattande seminarieprogrammet MUSIK MAKT KÖN där det i tillägg till seminarier och samtal även presenteras ett antal kortare musikinslag. Vi passade på att ta byta några ord med de två tongivande saxofonisterna Malin Wättring och Lisen Rylander Löve.
Den Göteborgsbaserade saxofonisten Malin Wättring ingår i RAW Sound Sweden, en grupp som sattes ihop specifikt för Women In Jazz Project. Vilka är RAW Sound Sweden och hur har arbetet sett ut hittills?
RAW Sound Sweden består av Anna Lund – trummor, Elsa Bergman – kontrabas, Biggi Vinkelø – altsax, Anna Högberg – altsax, Signe Dahlgren – tenorsax & mig på tenorsax. De av bandmedlemmarna som kände sig peppade på att komponera för projektet, gjorde det. Det skrivna materialet låter väldigt olika, eftersom vi är väldigt olika som individer, kompositörer och musiker. Detta ser jag som en tillgång och styrka, något som skapar ett brett spektra, med många infallsvinklar, idéer, perspektiv och uttryck. Allas vår gemensamma nämnare är dock den fria improvisationen där vi möts och skapar i nuet. Vi repade ihop allt under januari och februari i vintras, innan vi åkte till Washington i mars.
Ja, ni var ju även över och spelade under Washington Women In Jazz Festival i mars. Är det nåt speciellt turnéminne som du vill dela med dig av?
Det måste nog bli då vi precis landat i Washington och fick reda på att vår konsert dagen efter blivit inställd på grund av det skulle bli snöstorm. Tråkigt och lite konstigt att ställa in dagen innan tyckte vi. Nästa morgon vaknade vi och det snöade lite lätt, enligt oss. Amerikanarna hade en annan åsikt och stängde ner halva stan. Efter frukost gav vi oss ut på sightseeing, inga problem tyckte vi! Hade en fin dag i Washington, kollade in Vita Huset, gick på kafé & hittade en utställning med keramik av Picasso. Vi hann precis kolla in den, innan museet också stängde, på grund av ”snöstormen”…
Vad tänker du att en kan förvänta sig av konserterna under Women In Jazz Festival i Göteborg?
Jättesvårt att säga. Det är ju ett väldigt brett utbud på hela festivalen. Jag tycker en ska gå dit med ett öppet sinne, utan förväntningar.
Vad annars på festivalen ser du fram mot? Vad kan du rekommendera?
Jag är peppad på att höra Lisen Rylander Löve på solosax, genusfotografen Tomas Gunnarssons seminarium, Lisa Nordströms projekt CultBOA och så Naoko Sakata på solopiano såklart!
Lisen Rylander Löve från numera insomnade Midaircondo och som bland annat även spelar med Göteborgsbaserade The Splendor medverkar under dagsprogrammet både torsdag den 1 oktober med ett solostycke och söndag den 3 oktober tillsammans med Jazz Är Farligt.
Vad kan publiken förvänta sig av de här framträdandena?
Det blir ett improviserat solo på tenorsax på torsdagen. Jag kommer nog förbereda några små idéer, fragment och kanske en storform… som jag sen förmodligen ignorerar helt när jag väl står där. Jag gillar att ha det så öppet som möjligt och låta mig påverkas av rummet och energin som finns där och då. Under festivalen gör jag också en konsert tillsammans med Elena Wolay – Jazz Är Farligt. Det blir helt annorlunda, då jag förutom saxofon även använder röst och live-elektronik.
Är det nåt annat under festivalen som du skulle vilja rekommendera folk att gå på?
Jag har inte hunnit kolla in programmet ordentligt, men jag vet att Ellekari Sander kommer spela med ett för festivalen ihopsatt band på Nefertiti. Hon är en sångerska och musiker jag gillar och som alltid gör musiken, vad hon än ger sig in i, till sin egen. Så den konserten ska jag försöka gå på!
Läs mer om festivalen på www.womeninjazzsweden.se