2 x solo: Jonas Olsson, piano – Christian Smith, slagverk

on september 17 | in Konsert | by | with No Comments

Levande Musik i samarbete med Haga församling och Sensus presenterar
17 SEPTEMBER KL 14.00: 2X SOLO – Christian Smith (slagverk) Jonas Olsson (piano) i Hagakyrkan
FRI ENTRÉ!

AKT 1 – JONAS OLSSON ger ett tonsättarporträtt av MARTIN SKAFTE
Tonsättaren Martin Skafte fann musiken genom den stora pianolitteraturen. En kärlek som han aldrig låtit komma i skymundan. De senaste åren står till och med den tidiga förälskelsen öga mot öga med Skafte. Först genom ett antal mångbottnade läsningar av Chopinpreludier och slutligen då här, på denna konsert, genom dialoger – komplexa sådana – med Debussys pianoskatt. Dialogen är måhända många gånger metafysisk, men att lyssna till dessa verk är ändå att plötsligt befinna sig i två tidsrum. Det ena, ett tidigt 1900-tal där Proust skymtar förbi på en uteservering, det andra, ett tidigt 2000- tal och en känsla av en hög platå och en intensivt borrande blick mot en skimrande horisont.

AKT 2 – CHRISTIAN SMITH, slagverk
I konsertens andra akt möter vi den amerikanske slagverkaren Christian Smith i ett program med stor spännvidd. Tonsättarna Pierluigi Billone och Jürg Frey är idag centrala gestalter på de stora festivalerna världen över. Likväl har båda något mytologiskt över sig, en viss hemlighet som kanske snarast kommer sig ur deras (på väldigt olika vis) egensinniga musik (än deras personer). Billone där kropp och klang paras med arkaiskt rituella dimensioner. Mani. Gonxha är ett verk där enbart två tibetanska ”singing bowls” används. Dess implicita rituella användning förvandlas i musikerns händer (Mani) genom en myriad av anslag till en, sammansatt klangkropp. Den minsta beröringen mellan olika material – metall, skinn, ben, torso och röst – mångfaldigar och frammanar ljud genom den framförande kroppen och in i rummet.
I Freys musik får Cage 4’33” sägas utgöra referensen; musik där tystnad och klang är i fokus. Musiken laborerar ofta i gränsområdet mellan konsertmusik och ljudkonst. I Glafsered möter vi två ljudkällor, crotales och stenar. Båda försiktigt trakterade. I inspelningen från uruppförandet som faktiskt skedde i Borås i Björn Nilssons händer 2003 hörs tydligt ett strömt vattendrag. Det tonhöjdlösa perkussiva från stenarna, det skimrande klocklika i crotales blandas ljuvt och esoteriskt med vattnets forsande brus. Och likt i mycket av Freys musik vandrar tankarna än från klang till rum och åter till klang. Ett riktningslöst lyssnade som återspeglas i musiken
Smith bjuder även på ett uruppförande, on forgetting, av den numera Haag-baserade (men i grunden Amerikanska) tonsättaren Cindy Giron. En tonsättare som trots sina unga år (f. 1987) redan etablerat sig med en stark röst. Genom en musik där ledord som tystnad, rum och rörelse spelar samman i ofta långa, klangliga förlopp där förkärleken för perkussiva, men ändå spröda harmoniska ljud är påfallande. Vad dagens verk kommer erbjuda är ännu höljt i dunkel, men hon skrev ett kort poem, som utgör verkkommentaren: when it seeps / it hovers / in stillness / so ever-changing / the blanket / not regarded / woven with resonance / laced /waves / always there / having not forgotten

Om musikerna:
JONAS OLSSON, piano
Den svenske pianisten Jonas Olsson bidar sin tid mellan Sverige och Tyskland flitigt anlitad som kammarmusiker och ackompanjatör. Hans största passion är ägnad den samtida musiken med slagsida åt komplexitet och nya speltekniker.
Jonas studerade med Hans Pålsson i Göteborg och gjorde sin konsertdebut med GSO 2007. Därefter följde specialiserade studier i samtida musik vid Ensemble Modern Academy i Frankfurt och två år för Pierre-Laurent Aimard i Köln.
Jonas har framträtt som solist på festivalen och konserter som Aldenburgh Festival, Carnegie Hall, Klang Festival Copenhagen. Klavierfestival Ruhr och vid flera tillfällen under Lucerne Festival. Jonas har framfört mängder av den nya generationens tonsättare men också samarbetat med flera etablerade tonsättare, bl a Pierre Boulez och Helmut Lachenmann.

CHRISTIAN SMITH, slagverk
Christian Smith är en mångfacetterad slagverkare aktiv i ensembler och som solist aktiv såväl i Europa och Nordamerika. Efter studier vid Oberlin, McGill och Basel verkar Christian nu som frilans i Holland. Återkommande ensemblekonstellationer är Oerknal, Gyre och Distractfold för att nämna några.
Christian har arbetat nära såväl etablerade som unga tonsättare som Per Bloland, Amy Kristen, Hannah Lash, Josh Levine, Steve Reich och Lewis Nielsen. Under flera år har han arbetat i nära samarbete med Bostonbaserade tonsättare Marek Poliks. Ett samarbete som resulterat i ett vansinnigt verk för melodika, ett annat för sönderslagen el-gitarr och nu närmast förbereds ett helaftonsverk för akusmatiskt rymdskepp…

Läs mer: https://www.facebook.com/events/643884642456972/


Laddar Karta...

Datum/Tid
2016-09-17
14:00 – 16:00

Plats
Hagakyrkan

Kategorier

Pin It

Related Posts

Comments are closed.

« »

Scroll to top