Prosperos trädgård – opera av Ming Tsao i två akter

on april 21 | in Opera | by | with No Comments

Musikteaterverket gives the Swedish Premiere of Prospero’s garden (opera in two acts) composed by Ming Tsao @ Göteborgsoperans lilla scen:
21th and 23rd of april at 19.00
and 24th of april at 18.00

for tickets visit the Gothenburg Opera’s website: http://sv.opera.se/om-oss/aktuellt/2016/prosperos-tradgard-musikteaterverket/
or call +46(0)31-13 13 00

Info on the opera in Swedish, below:

Regi/kostym: Mira Bartov
Ljus/scenografi: Fredrik Glahns
Dirigent: David Björkman

Miranda: Monica Danielson
Prospero: Lars Arvidson
Fernando: Jan Kyhle
Caliban 1: Mattias Palm
Caliban 2: Erik Mjönäs
Eva Malmgren, Amanda Flodin, Tore Sunesson, Karl-Peter Eriksson
Orkester: Gageego!

“Prosperos trädgård är en kammaropera i två akter komponerad av Ming Tsao, baserad på Shakespeares pjäs, Stormen. Prosperos Trädgård är ett försök att i en samtida musikdramatisk form tränga djupare in i vår förståelse av Shakespeares förlaga: ett sagospel som utspelar sig på en avlägsen ö.

Tsaos utgångspunkt för komponerandet är en idag bortglömd opera skriven just utifrån Shakespeares Stormen, Die Geisterinsel, av – den med Mozart samtida – Johann Rudolph Zumsteeg. En opera som Tsao använder som klanglig fond, ur vilken en spöklik musik växer fram. Originaloperans eleganta klassisiscm ljuder ömsom fram, för att i nästa ögonblick implodera – bli till distorsion och oväsen.

Textgestaltningen, men även den faktiska texten, är mångfacetterad. Såväl pjäsen Stormen, en av Shakespeares sonetter samt valda delar ur poeten Paul Celans diktargärning utgör textmassan. En blandning av engelska och tyska.

Shakespeares pjäs gestaltas av två skådespelare, som båda spelar samma roll: Caliban – dramats obehaglige antagonist. Texten används dock i en fragmentarisk form, och framförallt bryts den sönder till stavelser, fonem och missljud. Det betydelsebärande blir satt i bakgrunden, istället träder ett onomatopoetiskt skeende fram. Texten svarar instrumenten och vice versa. Det dekonstruerade språket och ljuden från ensemblen smälter till slut samman till en rytmisk helhet.

Till detta svarar (och kompletterar) en kör och sångsolister, vars talspråksliknande sång, istället för att emotionellt dramatisera musiken sätter fokus på den språklig processen: hur dekonstruktionen och sammanföringen av tyska och engelska, poesi och prosa, blir till en process där själva språkets integritet ifrågasätts. Språkets sönderfall blir en bild, eller ett sätt att finna en fördjupad gestaltning av den komplexa handling som Shakespeares Stormen utgör.

Denna radikala nyläsning av Shakespeares pjäs, via Celans poesi och Zumsteegs svagt (och avlägset) klingande musik blir i Ming Tsaos virtuosa och suggestiva klangvärld ett – enligt vårt förmenande – fantastiskt sätt att fira 400- års jubiléet av Shakespeare.”

Läs mer: https://www.facebook.com/events/1021633971234972/


Laddar Karta...

Datum/Tid
2016-04-21 – 2016-04-24
19:00 – 21:00

Plats
Göteborgsoperan

Kategorier

Pin It

Related Posts

Comments are closed.

« »

Scroll to top