Rapport från Play Nordic

on oktober 3 | in Nyheter, Slider on start page | by | with No Comments

Den 13 september genomfördes kvällen Classics of Tomorrow som en del av festivalen Play Nordic på Felleshuset i Berlin. Arrangemanget var en del av ambassadernas satsning på musik och kultur från de nordiska länderna där man under sommaren och hösten turats om att arrangera olika kulturarrangemang. Kvällen var ett samarbete mellan STIMs promotionsnämnd, Kultur i Väst, RNM och Svenska Ambassaden i Berlin. Med på plats fanns Kultur i Västs kommunikatör Anneli Abrahamsson som nedan redogjort för sina intryck av kvällen.

– Det var ett väldigt lyckat arrangemang. Jag har tagit emot flera samtal efter hemkomsten från olika håll, som också lett till att jag kunnat lotsa andra artister vidare i ett av mina nätverk, berättar Leif Karlsson från Kultur i Väst, som var konstnärlig ledare för kvällen i Berlin.

Ett av målen med resan var att skapa en mötesplats för tyska och västsvenska musiker och tonsättare från hela landet och att skapa nya spelmöjligheter i Tyskland.
– Vi har i uppdrag att bistå och ”öppna dörrar” på den internationella arenan och för internationella samarbeten. Jag både hoppas och tror att minifestivalen i Berlin är ett steg i den riktningen.

På scenen denna kväll stod bland annat The Gothenburg Combo, en klassiskt skolad gitarrduo från Göteborg och bjöd på nyskriven samtida musik.
– Hela arrangemanget var bra och det var en avslappnad, härlig, koncentrerad stämning runt musiken. Idén med Berlin ÄR viktig. Om det leder till nya kontakter, det vill säga spelningar, är för tidigt att säga. Våra erfarenheter av liknande sammanhang är att effekterna har en tendens att ploppa upp efter ett tag, ingen lovar saker på stående fot eftersom de är seriösa aktörer, säger Thomas Hansy, en av gitarristerna.

Med i Berlin var också Tony Lundman, redaktör på Stockholms konserthus, tonsättarna Karin Rehnqvist, Katarina Leyman och Emil Råberg. Deras verk framfördes av den göteborgsbaserade vokalensemblen RilkeEnsemblen under ledning av Gunnar Eriksson. Violinisten och den improviserande klassicisten George Kentros samt tonsättaren och laptopisten Mattias Petersson framförde sin egen version av Vivaldis De fyra årstiderna. I sin version, med violin, liveelektronik och laptop gav de miljökrisen sitt kärleksfulla soundtrack och satte punkt för kvällen och minifestivalen arrangerad av svenska ambassaden, Stims promotionsnämnd, Producentbyrån, RNM – Resurs Ny Musik och Kultur i Väst. En av huvudarrangörerna, Stims promotionsnämnd företräddes av Mattias Franzén.

– Jag upplevde det som mycket lyckat. Hur det verkligen gick får vi se när vi utvärderat det hela. Utvärderingen är oerhört viktig för oss eftersom vi står i början av en sannolikt längre satsning på att sprida ny svensk musik i Tyskland.

Pin It

Related Posts

Comments are closed.

« »

Scroll to top