Göteborg Sounds kallas det event som under Göteborg Art Sounds 2016 kommer att engagera hela sju arrangerande föreningar och scener för att tillsammans, under en helkväll, öppna och fylla upp Stora Teatern i Göteborg. Lördagen den 22:e oktober kommer där scenkonst och konserter av vitt skilda uttryck att samsas och bråkas. Vi ringde upp Staffan Mossenmark, konstnärlig ledare för Göteborg Art Sounds, en av initiativtagarna till Göteborg Sounds.
Vad är Göteborg Sounds och vilka ligger bakom?
Göteborg Sounds är en manifestation för den nya musiken, en slags ”festival i festivalen” som äger rum på Stora Teatern i Göteborg den 22 oktober. Vi från Göteborg Art Sounds står värd, men programmet är skapat av arrangörerna och scenerna Atalante, Brötz, Entra, Geiger, Levande Musik, 3:e Våningen och oss. Varje aktör har själva valt ut sina programpunkter. Arrangörerna kommer att presentera akter som på något sätt speglar, eller i alla fall ger en fingervisning om, just deras konstnärliga inriktning. Göteborg Sounds är kopplat till RNMs projekt Arrangörer i samverkan, där ett antal arrangörer av ny musik sedan 2014 har samlats kring gemensamma idéer vad gäller marknadsföring och samproduktion mm.
Bakgrunden till Göteborg Sounds var ett arrangemang som vi gjorde på Pustervik under 2014-års GAS-festival, där ett antal olika föreningar bjöds in att medverka, ungefär som nu, fast med den skillnaden att i år är en mycket större manifestation för den nya musiken. Vår tanke var att undersöka vad vi kan åstadkomma gemensamt. Vi valde även att lägga det på Stora Teatern, ett hus som har många olika platser i själva huset, där de olika musikaliska och konstnärliga uttrycken kan ges en plats utifrån just det specifika uttryckets behov. Det blir konserter på scenen (med publiken på scenen), i Stora Baletten högst upp i huset och i Kristallfoajén.
Vad kan publiken vänta sig av kvällen på Stora Teatern?
Göteborg Sounds är en chans att möta en stor mängd musikaliska uttryck på en och samma plats, under en och samma kväll. Det blir allt från nyopera till noise, dans, ljudinstallaioner och improjazz, helt i linje med hur vi vill ha det. Det handlar om att våga möta något nytt, att bli överraskad. Det blir en stor blandning mellan genrer, ålder och genus, precis som den här kulturen ser ut, och det blir också förflyttningar i hela huset eftersom de olika konserterna sker på olika platser.
Ni har valt att ha fri entré till hela arrangemanget. Hur kommer det sig?
Det här är en manifestation för den nya musiken, och som sådan bör den vara gratis för att så många som möjligt ska ges chansen att förhoppningsvis upptäcka någonting nytt och oväntat. Tanken med den här kvällen är ju att erbjuda en ny publik en ny upplevelse och då är det viktigt att slipa ner så många trösklar som möjligt, och där kan just entré vara en sådan. Eftersom hela kvällen består av konserter i olika delar av huset är även tanken att man ska kunna komma och gå lite som man vill under kvällen. Kanske vill man bara komma en stund, kanske vill man stanna hela kvällen. Generellt tycker vi det är viktigt att den här sortens uttryck görs tillgänglig för fler, och därför är det viktigt att vi ständigt försöker hitta och nå just nya grupper, samtidigt som vi såklart hoppas att de olika arrangörernas ”vanliga” publik genom det här också upptäcker något nytt eller oväntat.
Vad hoppas du publiken får med sig från kvällen?
En ny upplevelse, kanske att man har blivit överraskad, berörd… Att man kanske upptäcker någon av de olika arrangörerna som man inte hade någon koll på innan? Det är ju ett ganska medvetet spretigt program så vi hoppas verkligen att man tar med sig en ny upplevelse från Stora Teatern.
Läs mer om Göteborg Sounds på Stora Teatern den 22 oktober här.
Related Posts
« Konstnärsnämndens Internationella Musikresidens Nordic Music Days 2016 »