Den Göteborgsbaserade arrangörsföreningen GEIGER firar 10 år i år! Vi bad styrelsemedlemmen och tonsättaren Tony Blomdahl berätta lite mer om GEIGER i allmänhet och jubileumsåret i synnerhet.
Vad är GEIGER?
GEIGER såg världens ljus den 4 oktober 2006. Det första vi arrangerade var en blandad kväll med ny musik i en liten blackbox i Brewhouse i Göteborg. Nu tio år senare, när vi i oktober är tillbaka i Brewhouse och gör en stor femdagsfestival, tänkte vi försöka köra några konserter i samma lokal som där vi började och knyta en slags cirkel.
GEIGER började som en arrangörsförening med målet att skapa en scen i Göteborg för framförallt elektroakustisk musik. Vi tänkte vi kunde bli en lillkusin till EMS i Stockholm, men riktigt så blev det inte. Istället har vi satsat på att arrangera konserter. Sedan flera år kör vi dels en- till tvådagars kvartalsfestivaler, och dels våra så kallade GEIGER Sessions varje månad med liveinspelning inför en liten intim publik i ELEMENT-studion i Brewhouse. Dessutom håller vi workshops, driver skivbolag och noiseensemblen GGR Betong och mycket annat. Vi som jobbar med GEIGER är musiker och tonsättare bosatta i Göteborg.
Hur kommer ni att uppmärksamma 10-årsjubileet?
På flera sätt. Dels gör vi den stora festivalen på Brewhouse i början av oktober, det blir maxat. Sedan kommer vi under året att lägga ut alla inspelade GEIGER Sessions digitalt, så man kan lyssna på all musik på till exempel Spotify. Sammanlagt är det bortåt 30 livekonserter som har spelats in inför publik. Det blir en rätt historisk samling ny musik, ingen har gjort något liknande i Sverige tidigare.
Kan du berätta om nåt speciellt minnesvärt från de här 10 åren?
Jag har egentligen ganska svårt att plocka fram någon särskild akt som stuckit ut som jag skulle vilja lyfta fram. De enskilda akterna, stora som mindre artister, lokala eller internationella, har alla i mixen skapat det vi vill uppnå med festivalerna; ett spretigt program med smal musik. Jag har sett mycket bra under de här 10 åren. Personligen vill jag dock lyfta fram våra årliga noisefestivaler som vi har gjort sedan en tid tillbaka. Noisegenren ligger mig varmast om hjärtat överlag och på dessa festivaler lyfter vi gärna fram vår lokala göteborgsscen som Sewer Election, Milos Olympus, Blodvite, Barrie James Sutcliffe med flera. Men vi har också haft besök av bland andra Lasse Marhaug från Norge, Roman Pilates från Kanada, Testicle Hazard från Finland och Norge, Koeff från Malmö, Crank Sturgeon från USA och många fler på dessa festivaler. Det bör väl också nämnas att GEIGER en gång (2012) arrangerade en 30-dagarsfestival med konserter varenda dag. Det är skönt att ha den festivalen bakom sig.
Du nämnde tidigare ert koncept GEIGER Sessions. Kan du berätta lite mer om detta?
Omkring 2005 läste jag en självbiografisk bok av svenskättlingen Bruce Swedien (Ursprung från Stöde i Medelpad) där han i ett kapitel berättade om hur det kunde gå till vid inspelningar på 50-60-talet då han jobbade som inspelningstekniker. Ett storband, säg typ Duke Ellingtons gäng, hade ett gig på nåt ställe. Sista set spelades kring midnatt och efter detta drog hela bandet samt ett gäng utvalda i publiken (lokala gangsters och vänner eller whatever). De spelade in under natten med publik i studion som enligt uppgift var väldigt tysta och disciplinerade. Ett antal av många klassiska plattor med storband är alltså inspelade inför sittande publik. En inspiration var också de radioinspelningar, så kallade Peel Sessions, som gjordes av John Peel i BBCs studio från 70-talet fram till hans död 2004. John Peel inspirerade alltså till namnet GEIGER Sessions.
Vad har ni annars på gång under jubileumsåret?
Under våren öser vi på med GEIGER Sessions och två stycken endagsfester för att kulminera i vår femdagarsfestival i oktober. Där kommer vi köra flera GEIGER Sessions, föreläsningar, utställningar, spelningar och annat.
Läs mer och håll er uppdaterade om kommande arrangemang på www.geigermusik.se