Ett av de projekt som RNM just nu arbetar med är Festivaler och Publikutveckling som undersöker hur sex svenska festivaler verksamma inom den nya musiken och ljudkonsten arbetar med begreppet publikutveckling. Studien görs av Ulrika Lind, strateg och verksamhetsutvecklare mm. som tidigare har arbetat på Kulturrådet samt haft förtroendeuppdrag för bl. a. Nordisk Kulturfond och Svenska Kulturfonden i Finland. Ulrika Lind är en person som känner till området väl och är bekant med genrens villkor.
De festivaler som medverkar i studien med titeln ”Festivalen som livspartner – när det smala blir det breda” är New Directions i Piteå/Luleå, Sound of Stockholm i Stockholm, GAS-festivalen och Geigerfestivalen i Göteborg, Kalvfestivalen i Kalv och Connect Festival i Malmö. Festivalerna fick för ett tag sedan en enkät med frågor som t ex hur man ser på relevansen av att arbeta med publikutveckling i den egna organisationen, vad det finns för utmaningar och vad man gör för insatser idag, med befintliga medel? Hur skapar man delaktighet, och går det göra inom alla konstnärliga uttryck? Och kanske viktigast av allt: hur förmerar vi och lär oss av den kunskap vi tillgodogör oss inom det här fältet? Hur kommer den även andra aktörer till godo?
Resultatet av studien presenteras under konferensen Publikutveckling från A till Ö som arrangeras av Producentbyrån och Kultur i Väst på uppdrag av RNM. Läs mer om konferensen och registrera dig här.
Läs mer om projektet här.
Related Posts
« RANK – Beviljade turnéer och Artists In Motion-projekt hösten 2014 Arts & Audiences Reykjavik, 20-21 oktober 2014 »