De senaste åren har det pratats allt mer om publikutveckling. Det genomförs ambitiösa nordiska konferenser, enklare seminariedagar och praktiska workshops på alla möjliga håll. Det diskuteras vad som menas med begreppet, och är det verkligen publiken som ska utvecklas? Det pratas om inklusion, om audience engagement, om segmenteringsmodeller och om EU:s nya kulturprogram där just publikutveckling är ett av huvudspåren.
Under två heldagar, 13-14 november i Göteborg, vill vi ge en sammanfattning av ämnet och förhoppningsvis reda ut och diskutera begreppen. Fokus för konferensen är att ge deltagaren praktiska verktyg för hur man kan jobba med de här frågorna i den egna organisationen, vare sig man arbetar inom en stor organisation eller som enskild utövare. Vi vill även ge exempel på lyckade projekt samt presentera en nulägesbeskrivning ur ett europeiskt perspektiv.
Konferensen Publikutveckling från A till Ö arrangeras av Kultur i Väst och Producentbyrån. Moderator är Niels Righolt från CKI – Center for Kunst & Interkultur i Köpenhamn. Medverkar gör bland andra Ingrid E. Handeland från Norsk Publikumsutvikling, Kristin Danielsen bibliotekschef från Oslo, Heather Maitland och Lisa Baxter, ledande brittiska konsulter som föreläser och håller i varsin workshop om publikutveckling. Anna Hyltze, enhetschef och intendent på Göteborgs Konstmuseum, Elisabet Udd, intendent för pedagogik på Göteborgs Konsthall , Ulrika Lind, strateg och verksamhetsutvecklare, Sine Tofte Hannibal, verksamhetsledare för Dansk Komponistforening, Catherine Nysaether, informationschef för Ultima – Oslo Contemporary Music Festival, Elin Rosentröm och Magnus Lemark från Kulturrådet, Max Käck, tonsättare och konstnärlig ledare för Kalvfestivalen, Sven Rånlund, verksamhetsledare för RANK – Riksförbundet Arrangörer av Nutida Konstmusik och Dag Rosenqvist, producent och kommunikatör på Producentbyrån i Göteborg.
I samband med konferensen arrangeras även ett mingel torsdagen den 13:e där alla deltagare och medverkande ges möjlighet att träffas över något att dricka och något lättare att äta. Observera även att delar av konferensen hålls på engelska. Konferensen är fulltecknad, men det går bra att sätta upp sig på kölista genom att maila: nils.wiklander@kulturivast.se
Arbetet med ett konstartsövergripande centrum för publikutveckling genomförs inom ramarna för projektet RNM – Resurs Ny Musik. Arbetet genomförs av Kultur i Väst och Producentbyrån och finansieras av Västra Götalandsregionen, Kulturrådet och Kultur i Väst. Som ett led i arbetet med ett svenskt centrum för publikutveckling arbetar Producentbyrån och Kultur i Väst just nu med projekten Arts & Audiences i Reykjavik och konferensen Publikutveckling från A till Ö i Göteborg, 13-14 november 2014.
Läs fullständigt program för konferensen här:
Program-13-14-november-2014.pdf
RNM part: Malin Enberg och Nils Wiklander
Fokusområde: Publikutveckling